pelgrim. 204. 12 - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Jan Scholten - WaarBenJij.nu pelgrim. 204. 12 - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Jan Scholten - WaarBenJij.nu

pelgrim. 204. 12

Blijf op de hoogte en volg Jan

18 Mei 2013 | Spanje, Ponferrada

Het is zaterdag voor pinkster en niet te geloven maar ik zit in het koude Spanje. Ik ben gister lekker aan het fietsen en heb veel mensen gesproken. Dat komt omdat ik geen lange afstand hoef te rijden en het was een vrij vlakke rit de eerste40 km en daarna kwam er wat licht klimwerk. Enkele fietsers gesproken, een uit Gulpen twee uit Boxmeer en verder wat wandelaars. Zelfs een wandelaar met 2 honden. Ik zou in Astoga gaan overnachten maar de albergue's waren vol en met mijn spaans kon ik niet aan een hostal komen dus ben ik nog 4km door gefietst en daar had ik weer een prima albergue. Lekker met de pot mee gegeten en gedronken, want als je ga eten zetten ze ook een fles wijn op tafel, en dat allemaal voor 9€. Vandaag zou het een zware dag worden. Gister zaten we op 750 m en vandaag was de rit naar Crus de Ferro op 1504 m. Klimmen van 5-7-10 enzelfs een keer 12%. Er stond veel wind, n. w. Dus tegen wind en het werd steeds kouder. Op 900 m begon het te regenen en het ging al gauw over in natte sneeuw. Toen ik 4 km van de top was werd het een komplete sneeuwstorm. Twee km van de top ben ik gestopt en eerst koffie gedronken en een beetje opgewarmt bij de kachel die daar branden. Na een half uur ben ik weer vertrokken naar Crus de Ferro waar ik een steentje heb neer gelegd bij het kruis waarvan Margo en ik zo goed de betekenis van weten. Er lag 15 cm sneeuw het stormde en ik was helemaal verkleumd. Toen kwam de afdaling, vrij stijl sneeuw en geen 50 meter zicht. Ik heb alleen maar volop in de remmen de afdaling gedaan naar 600m. Toen ik in dat dorpje aankwam heb ik het eerste restaurantje opgezocht en wat gegeten maar meer om door te warmen. Nu zit ik in Perfonada mijn verslag te maken nadat ik weer een prima slaapplaats heb gevonden. Voorlopig wil ik het hier weer bij houden en ik hoop dat het in Nederland zonnig en warm is met de pinksterdagen. Nog even een speciale groet voor de Lourdes groep uit Heiloo. Ik wens jullie een hele goede reis en een goed verblijf in Lourdes toe. Vanuit spanje de groeten van een koude pelgrim en tot een volgend (warmer)bericht.

  • 18 Mei 2013 - 21:12

    Hanneke En Dick:

    Zagen het weerbericht voor Noord-Spanje en hadden met je te doen! Blijkt dus ook slecht te zijn! Hopenlijk wordt het wat beter en wat zonniger! We leven met je mee en wensen je sterkte. Nog 6 dagen doorzetten en je bent er! Groeten uit Alkmaar.
    Hanneke en Dick

  • 18 Mei 2013 - 21:13

    Gerda Mulder:


    Een hele prestatie,zo knap,en helemaal fantastisch dat Margo en Paul naar je
    toe komen.ze zijn trors op je.

  • 18 Mei 2013 - 21:56

    Gerrit Woudstra:

    Ik heb met je te doen Jan. Hier was het weer ook slecht, toevallig lijkt het pinksterzondag redelijk te worden, daarna gaan we weer naar de 13 graden! In de Giro is het ook erg slecht en een deel van de zondagetappe is geschrapt. Nog even doorzetten Jan!

  • 18 Mei 2013 - 23:06

    Cor:

    Jan vol bewondering lees ik jou verhaal ik vind het heel knap wat jij allemaal doen en dan vreselijk afzien door de bergen kou en sneeuw en als ik de land kaart bekijk krijg je nog een hele klim te verwerken ik wens je nog heel veel succes en sterkte voor de laatste berg etappe en hoop dat je dan het mooie weer krijg. ik weet niet af ik je de laatste dagen nog kan volgen wij gaan straks naar het koude italie en weet niet of ik overal wifi verbinding heb .maar als we thuis zijn komen we zeker naar Heiloo om bij te praten

  • 19 Mei 2013 - 08:39

    Loes Van Noort:

    Hoi Jan. Wat lief dat je aan ons gedacht hebt. Ja woensdagdagochtend heel vroeg vertrekken we richting Lourdes. De weerberichten zijn goed en er is ook deze week militaire bedevaart. Hel veel soldaten uit alle landen die verzamelen zich in Lourdes. hotels vol en een groot tentekamp. Parades en muziek en stilte bij de grot. Wordt een bijzondere week. Je verslagen zijn een plezier om te lezen. Heerlijk positief mens dat je bent! Geniet van alles en je gaat ook met ons mee in gedachten. groetjes Loes van Noort

  • 19 Mei 2013 - 09:57

    Peter Kuijper:

    Hallo Jan,
    ik heb eindelijk jouw reisverslag gevonden. Mieke en Ineke zijn nu weer thuis, ik dacht even dat je ze nog zou inhalen!
    Wat een weer Jan! en doe voorzichtig, want ik heb van de meiden begrepen dat naar beneden gaan soms wel erg hard gaat.
    Geniet van de laatste ritten naar Santiago de Compostela,

    groeten Peter en Mieke Kuijper.

  • 19 Mei 2013 - 11:34

    Josh:

    Hallo, Jan

    Dat was weer een spannende rit lees ik, het weer zit niet mee, maar jij blijf heerlijk positief.
    Jan ik hoop dat je nog een paar prachtige ritten krijg, ik blijf je volgen.
    Tot je volgend verslag

    Groeten, Josh

  • 19 Mei 2013 - 12:44

    George:

    beste Jan, petje af voor de prestatie die jij levert, ik doe het je niet na. A.s. openstaneem ik jouw plekje in bij de Lourdesclub

  • 19 Mei 2013 - 12:49

    George:

    Mijn vinger ging even te snel naar de verzendknop. Ik hoop dat ik mijn plaats bij de Lourdesgroep kan waarmaken en misschien dat we volgend jaar samen gaan? Sterkte bij de laatste etappe, doe voorzichtig en we zien je graag over een aantal dagen weer gezond en wel terugkomen in Heiloo.
    Groetjes George

  • 19 Mei 2013 - 12:49

    George:

    Mijn vinger ging even te snel naar de verzendknop. Ik hoop dat ik mijn plaats bij de Lourdesgroep kan waarmaken en misschien dat we volgend jaar samen gaan? Sterkte bij de laatste etappe, doe voorzichtig en we zien je graag over een aantal dagen weer gezond en wel terugkomen in Heiloo.
    Groetjes George

  • 19 Mei 2013 - 14:57

    Jan Schoorl:

    Hallo Jan
    Wie veel reist kan veel verhalen.
    Maar dit is toch wel een (in)spannende tocht.
    Tennissen op maandag ochtend is wel eens zwaar, maar
    dit gaat nog even verder.
    Gelukkig heb je het opsteken, wat we je geleerd hebben niet vergeten en ontmoet je vele mensen. Mieke en Ineke zijn terug en we hebben gisteravond de mooie
    avonturen gehoord. Het blijft een belevenis.
    Succes de komende dagen en we denken aan jullie.
    Gr. Jan en Ellen

  • 19 Mei 2013 - 20:29

    Ineke Burgmeijer:

    Hallo Jan, wat een onontbeerlijke reis heb jij te doen. Bij ons regende het toen wij bij Cruz de Ferro aankwamen. Wij hebben de afdaling toen uitgesteld naar de volgende dag. Heel knap van jou dat je de afdaling in de sneeuwstorm hebt gedaan. Heel veel bewondering voor jou. Ik wens je nog heel veel succes met de laatste dagen, je bent er nog niet. Groetjes Ineke

  • 19 Mei 2013 - 23:33

    Marian En Hans Ursem:

    Hola (ola op z'n spaans) Jan, we krijgen hiervan de koude rillingen op ons hele lichaam; niet alleen door de lage temperaturen hier en vooral bij jou, maar ook door jouw prestatie.
    Hou vol en we blijven je volgen. Groetjes Marian en Hans.

  • 20 Mei 2013 - 09:58

    Jannie:

    TOPPERTJE!!

  • 20 Mei 2013 - 16:00

    Chris Van Halderen:

    Hoi Jan, wat een prestatie wordt er van je gevraagd. Kilometers,hoogte meters, maar ook nog eens een gevecht tegen de elementen; sneeuw en kou in Spanje! De voldoening zal na afloop des te groter zijn, dus volhouden je bent er bijna.
    In de competitie verliezen we ongeveer evenveel als we winnen. Maak je dus geen zorgen, volgend jaar speel je weer in dezelfde klasse als dit jaar en dan kunnen we je inbreng weer goed gebruiken.
    Groet, Chris van Halderen

  • 20 Mei 2013 - 17:23

    Jan En Anneke IJpelaan:

    Hallo Jan, je verslag gelezen en gemerkt dat het koud is bij jou maar hier zijn de pinksterdagen ook niet je dat .Heel veel sterkte nog van ons allebei. Lief dat je aan de Lourdesgangers denkt.Groet Jan en Anneke

  • 17 Juni 2013 - 14:18

    Gerard Staals:

    Hallo Jan,
    bij toeval kwam ik op je blog terecht. En lees o.a. dat je (per fiets) op dezelfde dag Cruz de Ferro gedaan hebt als wij. In de sneeuw, dus. Ik ga je verslag dus nu volledig lezen.
    Het mijne is ook in te zien: www.gerard-staals.blogspot.com

    Leuk verslag van je, voor zover ik het nu gelezen heb.
    Groet,
    Gerard Staals

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Deze weblog wil ik voor iedereen bijhouden over de fietstocht naar Santiago de Compostella 2013.

Actief sinds 31 Maart 2013
Verslag gelezen: 687
Totaal aantal bezoekers 25098

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 28 Mei 2013

Fietstocht Santiago de Compostella.

Landen bezocht: